Efektivní marketingová kampaň zdarma, aneb příběh Lavara Balla

27. 07. 2017, 08:00 » Úhel pohledu - Autor: Nbasket.cz


(zdroj: Nbasket.cz)
Devatenáctiletý Lonzo Ball se stoickým klidem čeká až zazní jeho jméno. Na tuto chvíli čekal celý rok, když předváděl výkony hodné profesionálního hráče basketbalu. Draft nováčků do NBA je pro každého hráče velká zkouška nervů, mladý rozehrávač však ví, že bude vybrán vysněnými Los Angeles Lakers. Takto nabitou jistotu však nemá jen tak. Jeho otec půl roku před touto dálostí začal nevídanou marketingovou kampaň, která jeho synovi přinesla obrovskou mediální pozornost.

Vše začalo v listopadu, kdy začíná liga vysokých škol v USA NCAA. Lonzo Ball se od prvního zápasu stává mozkem týmu, který táhne svůj tým za vysněným titulem. Tento mladý hráč vyniká rychlostí, přehledem na hřišti a výbornými střeleckými schopnostmi. Jeho styl střelby je sice kontroverzní, ale jeho úspěšnost je nadprůměrná.

Během zápasů týmu vysoké školy v Kalifornii (UCLA) jste však mohli postřehnout přítomnost horkokrevného fanouška, který seděl v první řadě a sledoval každý krok svého syna na hřišti. Fanouškem je Lavar Ball, podnikatel a samozvaný vizionář, který se v příštích měsících postará o to, aby se jeho syn stal hráčem Lakers.

V březnu 2017 začal rozruch. V americkém rádiu prohlásil, že jeho syn Lonzo je lepší hráč než Stephen Curry, dvojnásobný šampion a jeden z nejlepších hráčů NBA. Ihned se zvedla poptávka po jménu Ball v bulvárních plátcích. Lavar Ball začínal účinkovat v různých rádiích a televizních show.

V pořadu First Take, který moderuje uznávaný reportér Stephen A. Smith, Lavar prohlásil, že on sám by porazil Michaela Jordana v souboji jeden na jednoho. Další vlna poptávky přišla. Lavar Ball byl v očích veřejnosti tuctový otec, který vidí svého syna jen přes růžové brýle.

LaVar Ball says Big Baller Brand could partner with Nike, Adidas, or UA, but would refuse to present their logos. https://t.co/L330F6p6XN pic.twitter.com/JsgD1IRK7h

— FOX Sports Radio (@FoxSportsRadio) 17. července 2017


Mezitím Lavar přišel na trh s novou značkou Big Baller Brand, jejíž patronem se stal syn Lonzo. Na trh přišli s edicí bot Zo1, které stojí absurdních 495 dolarů (11 300 Kč). K tomuto tématu se začaly vyjadřovat i hráči z NBA, kteří vůči novým botám byli velmi kritičtí. I přes to se však našla cílová skupina a několik párů se podařilo prodat. Tímto krokem se Lonzo Ball stává jedním z mála hráčů, kteří mají edici svých bot před premiérou v NBA.

Lavar a Lonzo Ball také navštívili slavnou talk show u Jimmyho Kimmela, ve které oba prohlásili, že Lonza draftují Lakers. Novináři si klepali na hlavu, Lavar však věděl, že to je geniální plán. V tu dobu se do čela Lakers dostal legendární Magic Johnson, ke kterému byl Lonzo mnohokrát přirovnáván. Magic dlouho otálel, ale byl z Balla nadšený. Vše nahrávalo do karet.

Jediná překážka však byla přítomnost rozehrávače v kádru Los Angeles D'Angela Russella, který by tím pádem zastínil Lonza. Pár dní před draftem však Johnson poslal Russella do Brooklyn Nets a vše vypadalo, že bude tak, jak Lavar říkal.

22. června byl z druhé pozice vybrán Lonzo Ball týmem Lakers. Když k tomu došlo, Lonzo nevypadal ani překvapeně, protože prý údajně pár minut před verdiktem komunikoval s Magicem a ti mu oznámili, že v září nastoupí v jejich barvách. I přes to, že většina médií a lidé kolem NBA kritizovali Lavara za to, že přidává tlak na hruď jeho syna, zůstal klidný a dopadlo to podle plánu.

Na druhou stranu je patřičné uvést, že Lonzo Ball je excelentní hráč, který v Letní lize NBA předváděl neskutečné výkony a celý basketbalový svět se těší, co tento sebevědomý rozehrávač ukáže na půdě proti superhvězdám jako Russell Westbrook nebo LeBron James.

Your 2017 NBA Summer League MVP, Lonzo Ball! 🏆🅱️🅱️🅱️ pic.twitter.com/6b1Uq8HBEF

— NBA SKITS (@NBA_Skits) 18. července 2017


Autor: Vojtěch Mráz